Är du pedagog? Vi har visserligen en ansökan hos
PRVPatent och Registreringsverket
för labyrinten, men är för den skull ingen patentlösning för dina dagliga bekymmer! Förskolan
Här finns sällan problem med att barnen saknar vilja att lära sig, och ingen pedagog i världen saknar väl intresse att lära dem, men
stora barngrupper, underbemanning, ”vikariecirkus”, lokaler med hög ljudnivå, små gårdar, ”osynliga” rektorer, ansträngda budgetar osv,
underlättar knappast uppgiften.

Så har vi läroplanens och huvudmännens allt ökade krav på personalen särskilt vad beträffar undervisning i matematik och teknik.
Handen på hjärtat – valde du yrket för att du brinner för just de områdena?

Och så kommer dokumentationskraven, som bara accelererats över tid.
Skolverket har ett projekt (2024) som ska kartlägga och underlätta förskolornas arbete och minska förvirringen härvidlag.

Labyrinten möjliggör för barnen att ”undervisa sig själva” och i egen takt.
Väldigt små barn kan upptäcka världen genom att se, peka, trycka, känna, lukta och höra saker i innovationen.
Större barn kan befästa sin kunskapsutveckling men också lära sig nya saker.

Du som pedagog kan förkovra dig i knepiga ämnen på ett lekfullt och lättillgängligt sätt.

Kan labyrinten underlätta dokumentationen av barnets kunskapsutveckling?
Anläggningen har inbyggt ett smart, enkelt men mycket effektivt system. Barnen går igenom labyrinten och
öppnar stängda dörrar efter att muntligen ha svarat på frågor, tryckt på knappar, flyttat föremål, osv och
resultatet skickas automatiskt till det smarta dokumentationssystemet.
Utan att blanda in uppnåendemål kan systemet ändå följa barnet kunskapsutveckling. Ren magi tycker vi!

Grund- och gymnasieskolan
Hur får man uttråkade elever att bli på alerten?
Beror ointresset eller tröttheten på näringsfattig frukost eller ingen alls, eller helt enkelt för dålig sömn
på grund av för mycket surfande på nätet?
Om så vore finns ett antal relativt enkla metoder att komma till rätta med problematiken, men om den har sin rot
i tidigare kunskapsbrister blir åtgärderna betydligt knepigare.
Var och när slutade eleven bli intresserad av ämnet? Vad gick snett?

Vi känner till ”pedagoger” som uppmanat matematikelever att ”träna mer”, trots att de inte alls förstod hur.
Labyrinten kan faktiskt adressera problemet, utan att ”korrigera” eleven - som antagligen redan har ett naggat självförtroende.
Innovationen medger att eleverna lär sig i egen takt. Den är ju till sin natur byggd med ”avskildhet” (dörrskärmarna),
vilket gör att eleven kan avskärma sig från omgivningen.

Förhoppningen är att den även kan få ”hemmasittarna” att åtminstone komma till skolan.

Särskolorna
Vi har idéer om hur man skulle kunna hjälpa deras elever. Innovationen är ju helt ny så vi har helt enkelt inte
haft tid att leta upp någon skola som vill starta ett projekt med oss. Vi välkomnar alla som är intresserade.

Högskolan
Vi diskuterar samarbetsprojekt och återkommer när det finns något substantiellt att berätta om.